התקפי זעם בילדים

התקף זעם הינו ביטוי לא מווסת של כעס ותסכול, אשר נראה כהתפרצות רגשית תוקפנית ויכול לבוא לידי ביטוי באופן מילולי ו/או פיסי.

התקפי זעם עשויים להתרחש בכל הגילאים ומקורם ביולוגי – כלומר בנטייה למזג רגשי מסויים שהועברה באופן גנטי, או שנוצרו במהלך החיים מבחינה נוירולוגית בשל אירועי חיים שונים.

כמו כן, לרוב ישנם גם מקורות פסיכו-סוציאלים, הקשורים לחוויות חיים שונות ומודלים חינוכיים של התמודדות עם תסכול וכעס. לעיתים מדובר בשילוב בין מספר גורמים.

 

פעמים רבות ניתן לחשוב שהתקף הזעם הינו בלתי ניתן לשליטה, אך חשוב לדעת שהמצב ניתן לשינוי, לכל הפחות, להפחתה, של תדירות ושל מידת עוצמת ההתקף.

כמו בתחומים רבים, מידת המוטיבציה של האדם לשינוי מהווה גורם מכריע ביכולת להיתרם מעבודה טיפולית בתחום זה. אך במקרים אלה במיוחד, חשובה ההתגייסות של האדם לאימון בוויסות עצמי ופיתוח יכולת לשליטה עצמית.

 

הטריגר להתקפי זעם אצל כל אדם משתנה בהתאם לגיל ולאישיות.

בטיפול רגשי, תחילה חשוב לזהות את הנקודות הרגשיות הספציפיות אשר מעוררות אצל אותו האדם את התקפי הזעם. לדוגמא: תחושות של פגיעה בכבוד, חוסר אונים, התנשאות, חוסר צדק, זלזול ועוד.

 

לדוגמא: ילד המתקשה לקבל "לא"  או מתוסכל כשאינו יכול לקבל את מבוקשתו באותו הרגע באופן מיידי, לעיתים יגיב בהתפרצות תוקפנית, מכיוון שהוא חווה קושי בהכלת תחושת התסכול.

במקרים מסוג זה לרוב ניתן לסייע לילד באמצעות שמירה על קור רוח מצד הסביבה והמנעות מהזדהות עם חווית חוסר האונים של הילד. זאת לצד, מתן אפשרויות לבחירה מתוך האפשרויות האפשריות הקיימות.

לילדים  חשוב לחוש שיש להם יכולת בחירה. על ידי הצעת מספר אופציות חלופיות מוגבלות, ניתן לספק לילד תחושת בחירה בתוך גבולות ברורים, ולסייע לו לתרגל התמודדות עם מצבי חיים בהם יהיה עליו להתגמש על מנת לחוות סיפוק רב יותר מן המציאות ההקיימת\ לחוות פחות תסכול ולהמנע מהתפרצויות זעם במקרים מסוג זה.

 

טיפול בהתפרצויות זעם

זיהוי – ניתן לסייע לאדם לזהות את התגובות הגופניות המתעוררות בו כשמשהו חיצוני מתחיל לעורר בו את תחושת הזעם, ו/או לזהות את הפרשנות המחשבתית הראשונית שהוא מייחס לאירוע או להתנהגות של אדם אחר כלפיו.

פרשנות חלופית – תשפיע על שינוי בחוויה הרגשית. במקביל תעשה עבודה על סיגול התנהגויות של הרגעה עצמית והפחתת העוצמות הגופניות והרגשיות בשלבים ראשוניים אלה של ההתפרצות.

העיקרון הוא – שכשהפרשנות משתנה, משתנה גם הרגש ומשתנה התגובה ההתנהגותית.

 

ביטוי הכעס ולגיטמציה בדרכים חלופיו לסייע לאדם בטיפול רגשי, לתת יותר מקום ולגיטימציה לתחושת הכעס ומקורותיו הראשוניים בחייו.  ניתן ללמוד להבדיל בין הגורמים בהווה אשר מעוררים את הכעס, לבין מצבים מן העבר אשר השאירו בו את חותמם ומשפיעים על הסכמות המחשבתיות של אותו אדם כלפי הסביבה בהווה.

 

טיפול בהתפרצויות זעם של ילדים

עם הילד – ניתן לעשות עבודה טיפולית דומה באמצעות שיחות וכן באמצעות משחקי דמיון, משחקים השלכתיים, משחקי תחרות שונים ובאמצעות הדרכת הורים.

הדרכת ההורים יעשה תהליך עבודה עם הוריו של הילד, על דרכים לבטוי הכלה, גבולות, מתן אפשרויות בחירה במסגרת גבולות מסוימים, הקניית מודל לחיקוי מווסת יותר להתמודדות עם מצבים של כעס ותסכול ועוד.

ליווי ההורים לצד הטיפול הרגשי בילד, מסייע בחיזוק המעטפת בחיי היום יום של הילד, אשר שתאפשר לו תנאים אופטימליים לשינוי וחיזוק יכולות השליטה העצמית, הוויסות הרגשי וביטוי הכעס והתסכול באופן מותאם ומווסת יותר.

 

לסיכום, באמצעות הגברת המודעות לדפוסי החשיבה וההתנהגות, אימון בסיגול פרשנויות חלופיות חדשות ודרכים לוויסות התגובה ההתנהגותית והפזיולוגית, התמדה בתהליך לאורך זמן, ובמקרה של טיפול בילדים – שיתוף פעולה של ההורים לצד הטיפול בילד, ניתן להגיע לשינוי משמעותי בדפוס התנהגות המאופיין בהתפרצויות זעם.

 

עכשיו במכון לנפש הדרכת הורים וטיפול רגשי לילדים ומתבגרים שיחת טלפון חינם למנהלת המכון, להתאמת מטפל/ת מתאימים, ולמענה מהיר 077-6706370


כתבה: שירה לברון / מטפלת מכון לנפש